Top správa

04.03.2015

Jesenícky zimný triatlon bol pre Slovákov posledným kolom Slovenského pohára v zimnom triatlone. 

Kategória: Hlavná
Publikované: martin

Hlavný partneri

www.garmin.sk
FINIS
BLIZ
www.kompava.sk
OMAX

Partneri

zoznam znaciek OMAX Plavecké okuliare OMAX rajec kros

Trénovanie

18.01.2015

Ako jazdiť v zime na bicykli po snehu

Zimné jazdenie na bicykli po snehu
 
Tipy a triky od slovenského reprezentanta v zimnom triatlone, ako si spestriť zimnú prípravu jazdením na horskom bicykli po snehu.   
   
Jazda v zime na horskom bicykli po snehu je veľmi príjemné spestrenie zimnej prípravy a vítané narušenie stereotypu plávania, behania a prípadne jazdenia na trenažéri počas zimného obdobia. Nedá sa počítať s tým že najazdíte veľké cyklistické objemy. Tréningy sú skôr kratšie. Najväčší prínos pocítite v zdokonalení techniky jazdy na bicykli. A to nie len na horskom, ale aj na cestnom bicykli sa budete cítiť oveľa istejšie a lepšie dokážete zvládať krízové situácie. Jednoducho povedané bicykel sa Vám dostane „do krvi“.  Aby ste si túto aktivitu užili, je potrebné poznať nejaké zásady, ktoré Vám teraz prinášame v našom článku.
 
Týmto článkom sa chceme venovať naozaj jazdeniu PO SNEHU a nie jazdeniu v zime. A tu býva najväčší kameň úrazu. Vhodné podmienky v posledných rokoch v našich zemepisných šírkach bývajú naozaj zriedkavé. Za ideálne podmienky považujem keď napadne približne 5-15cm snehu a teplota sa drží celý deň tesne pod nulou. A samozrejme následné dni, pokiaľ nepríde výraznejšie oteplenie.
 
Hneď druhá dôležitá vec, vybrať si vhodnú lokalitu. Zabudnite na hlavné alebo vedľajšie cesty. Tie sú nasolené a je tu veľké nebezpečie zrazenia autom. Okrem toho veľmi trpia všetky komponenty na bicykli pri kontakte so soľou.
 
Najvhodnejšie sú mestské alebo prímestské parky, ktoré majú mierne zvlnený charakter. Najlepšie keď je tam zákaz motorovej dopravy. Keď napadne sneh, chodci vedia veľmi rýchlo vyšlapať krásne cca 30-50cm široké chodníčky, ktoré sú ideálne pre jazdu na bicykli. Preto keď napadne sneh, nie je najideálnejšie vyraziť hneď, lebo sa môžete brodiť hlbším snehom, ale radšej počkať aspoň pol dňa kým sa tieto chodníky „vytvoria“ Na to aby ste sa v zime vybláznili na snehu s bicyklom, nepotrebujete veľký okruh, objavovať nové cesty. To si nechajte na leto. Pekný zvlnený okruh, ktorý ma cca 2-5km úplne postačí aby ste si jazdu užili a nenudili sa.
 
Veľmi nevhodné je v zime vydať sa na nejaký dlhší kopec. Jednak z tréningového hľadiska nie je potrebné jazdiť v zime dlhé kopce, ale ešte dôležitejšie je to že cestou hore sa budete síce cítiť komfortne, lebo sa zahrejete, možno sa aj povyzliekate z nejakej vrstvy, no ak budete 10-15 minút zjazdovať pri -5 stupňoch. Dole prídete zaručene vymrznutý, nech máte akékoľvek oblečenie.  Podobné je to aj pri jazde po rovine.
 
Ak si vyberiete vhodnú lokalitu, čiže mierne zvlnený terén, kde sa do kopca aj pri nižšej intenzite mierne zahrejete a pri krátkom zjazde nestihnete vychladnúť, nepotrebujete žiadne špeciálne oblečenie. Na vrchnú časť tela sú vhodné tri vrstvy, zimné termotričko na telo, druhá vrstva a na vrch cyklistická bunda s membránou. Na spodok dlhé zateplené cyklistické nohavice tiež s membránou. Pod čiapku je vhodné dať si ešte aspoň buffku alebo kuklu, nebude Vám fúkať na uši a krk. Samozrejmosťou sú kvalitné rukavice a návleky na tretry. Pri väčšej zime (menej ako -10 stupňov) jediné spoľahlivé rukavice sú lyžiarske.
 
Čo sa týka technického vybavenia, nepotrebujete nič špeciálne. Mnohí si myslia že na jazdenie po snehu potrebujú drahé plášte s kovovými hrotmi. Tie sú priam zbytočné. Pomohli by keby ste jazdili po ľade. Pre jazdu po snehu stačia klasické plášte. Platí čím širšie tým lepšie. Vzadu by mal plášť mať veľmi riedky a nízky vzor, vpredu takisto riedky, no môže byť trochu vyšší vzor, aby vás to držalo v zákrutách. Plášť s hrubým vzorom sa zbytočne zahrabáva do snehu.
 
Pri jazdení po snehu sa vždy treba prispôsobiť podmienkam. Keď je sneh tvrdý a utlačený, nie je problém na ňom jazdiť. Čím je snehu viac a zabára sa, potrebujete širšie plášte (najlepšie 2,25-2,4) a viac ich podhustiť. Keď sa sneh naozaj zabára, je mäkký, podhustite až na cca 1,5 atmosféry. Samozrejme podľa svojej váhy, tak aby ste dušu nesekli, resp. aby Vám bezdušový plášť nevyfučal. Čím je plášť mäkší, má väčší kontakt so snehom a to je základ pre dobrý záber na snehu. Naozaj niekedy spustiť plášť o jednu až dve desatiny atmosféry robí zázraky. Zrazu sa prestanete zabárať do snehu a budete po ňom vedieť ísť.

 

 

Kategória: Trénovanie, Hlavná
Publikované: tomas
Web Analytics