Top správa

04.03.2015

Jesenícky zimný triatlon bol pre Slovákov posledným kolom Slovenského pohára v zimnom triatlone. 

Kategória: Hlavná
Publikované: martin

Hlavný partneri

www.garmin.sk
FINIS
BLIZ
www.kompava.sk
OMAX

Partneri

zoznam znaciek OMAX Plavecké okuliare OMAX rajec kros

Rôzne

30.01.2015

Beh na lyžiach – vhodný spôsob zimnej prípravy pre triatlonistov. Rozhovor s Viktorom Bielikom.

 
Bežecké lyžovanie je vytrvalostno - silovou disciplínou s cyklickou pohybovou činnosťou. Beh na lyžiach pozná dve technické prevedenia a to klasickú a voľnú (tzv. korčuľovanie).  Veľa triatlonistov využíva práve tento šport na spestrenie zimnej prípravy na triatlon. Prinášame Vám rozhovor so športovým fyziológom a trénerom Viktorom Bielikom autorom knihy UMENIE BEHAŤ, čo si myslí on o zaradení bežeckého lyžovania do prípravy triatlonistu.
 
Myslíš si, že bežecké lyžovanie je prospešné v príprave na triatlonovú sezónu?
 
Aj v tomto smere si treba uvedomiť, že srdce máme len jedno a na rozdiel od konkrétnych svalových skupín, nerozoznáva konkrétnu pohybovú činnosť. Nároky na jeho prácu stúpajú s množstvom aktivovaných svalov. Čím viac svalov sa zapojí, tým musí viac pracovať respektíve prečerpať viac krvi. Pri lokálnom cvičení (posilňovanie) síce dochádza k únave, ale pracovná kapacita srdca je využitá len sotva. Bežecké lyžovanie zapája veľké množstvo hlavných svalových skupín a preto predstavuje jeden z najlepších prostriedkov rozvoja všeobecnej kondície triatlonistu. 
 
Ktorá forma je vhodnejšia? Voľná technika, alebo klasika?
 
Na to sa nedá jednoznačne odpovedať. Z hľadiska aktivácie konkrétnych svalových skupín korčuliarska technika má bližšie k bicyklovaniu a klasický spôsob zase k behu samotnému. Vzhľadom na fakt, že korčuľovanie je náročnejšie pre začiatočníkov, pre úvod postačí aj klasika. Osobne si myslím, že hodina strávená bežkovaním dá viac ako monotónny tréning na valcoch.
 
Ako často by si zaradil tréning na lyžiach do plánu? Bavme sa o 4 týždennom cykle.
 
Vzhľadom na snehové podmienky na Slovensku čím viac tým lepšie :) Vôbec by som nezavrhoval tréningový kemp, kde by sa prevažne bežkovalo. 
 
Akou intenzitou je vhodné bežkovať? Skúsme to definovať v rámci srdcovej frekvencie?
 
V rámci základnej vytrvalosti do 82-83% zo SF max. Pre porovnanie pre bicykel je to do 75%. Súvisí to s už spomínaným množstvom zapojených svalov. 
 
Je vhodný kopcovitý alebo skôr rovinatý terén?
 
Členitejší terén zvyšuje energetické nároky, čím viac aktivuje dýchací a srdcovo-cievny systém ako rovina. Okrem toho je vynikajúci na rozvoj sily. Rovinatý terén je lepší pre dni aktívnej regenerácie, alebo vtedy, ak bežkujeme viacej dní po sebe a chceme znížiť riziko únavy. Možno to bude znieť paradoxne, ale technicky horšie vybaveným triatlonistov sa ľahšie bežkuje do kopca ako po rovine. Je to kvôli tomu, že sa nevedia odviesť na lyži – na rovine má lyža dlhší sklz. 
 
Aký je ekvivalent napríklad hodinového tréningu na lyžiach voči behu?
 
To sa nedá hodnotiť ani porovnať. Ak chce triatlonista rýchlejšie behať  desiatku, bežkovanie ho nemusí zrýchliť ani o sekundu. Dokonca samotné lyžovanie zhoršuje bežeckú úroveň. Samozrejme v prípade, ak nebeháme. Je potrebné kombinovať beh s bežkami. Treba si uvedomiť, že niektoré prostriedky (napr. bežkovanie) majú menší izolovaný účinok pre hladký beh, ale v kombinácii s iným prostriedkom (napr. beh) pôsobia výrazne. 
 
Posledná otázka, chystáš sa na tohtoročnú Bielu stopu na Skalku pri Kremnici? Ak áno, ktorú disciplínu akú vzdialenosť?
 
V pondelok som sa prihlásil na 25-ku :)
 
Ďakujeme za rozhovor Viktor.
 

Viktor sa okrem športovej fyziológie a trénovaniu venuje aj písaniu odborných a vedeckých prác. Okrem iného už vydal aj štyri knihy: 

 
 
 - Regenerácia v športe
 
 - Laktát v športovom tréningu
 
 - Neležme, bežme
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Veríme, že Vám tento článok urobil chuť do trénovania bežeckého lyžovania a využijete tento šport ako doplnok v zimnej príprave.
 
 
Kategória: Rôzne, Trénovanie, Rozhovory, Hlavná
Publikované: martin
Web Analytics